noordereiland NZ - Reisverslag uit Hastings, Nieuw Zeeland van Liesbeth Velvis - WaarBenJij.nu noordereiland NZ - Reisverslag uit Hastings, Nieuw Zeeland van Liesbeth Velvis - WaarBenJij.nu

noordereiland NZ

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

29 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Hastings

hallo allemaal,
we zijn inmiddels gestart met onze reis over het Noordereiland.
Afgelopen donderdag zijn we met Lisa en Renee naar Auckland vertrokken voor 4 dagen.
Renee studeert daar aan de universiteit, het studie seizoen begint weer deze week, na een periode van 3 maand zomervakantie.
Wij zaten met Lisa in een hotel in het centrum van Auckland City, dus dat was erg handig.
Auckland ligt op een landengte tussen twee prachtige havens.
Water heeft een grote rol gespeeld bij het ontstaan van de stad.
Waitemata Harbour vormt de toegang tot de Hauraki Gulf, waarin veel eilandjes liggen.
Auckland wordt ook wel de ' City of Sails' genoemd.
Op Anniversary Day wordt de belangrijkste zeilwedstrijd van het land gehouden.
Om de paar jaar strijdt NZ mee om de America's Cup, een belangrijke zeilwedstrijd.
Auckland ligt in een uitgestrekt vulkanisch gebied waar zo'n 50 vulkanen liggen.
De 3 grootste zijn Mount Eden, One Tree Hill en Rangitoto.
Rangitoto is een slapende, in zee gelegen vulkaan en is per veerboot makkelijk bereikbaar. Het eiland is bedekt met het grootste pohutukawa bos van het land.
Je kunt er wandelingen maken.

Nieuw Zeeland wordt ook wel door de Maori's Aotearoa genoemd, het land van de lange witte wolk. In de haven staat een wit gebouw in de vorm van een wolk, de cloud.

Vrijdag zijn we met de veerboot naar Rangitoto Island geweest en hebben daar gewandeld naar de top van de vulkaan.
Het eiland is bedekt met zwarte lava, het is een aparte ervaring om daar tussen te lopen. Vanaf de top kijk je in de krater van de vulkaan die nu helemaal is begroeid.
We zijn ook in een lavagrot geweest.
Het was prachtig weer, we hebben een fantastische dag gehad.

Zaterdag hebben Lisa en Renee geshopt en wij hebben Auckland verkend. Auckland is een drukke stad maar heeeel erg gezellig. Er zijn veel winkels, restaurantjes, pubs en prachtige gebouwen. Een mooie stad waar veel studenten wonen ivm de universiteiten die Auckland rijk is.

We zijn in de Skytower geweest waar je een schitterend uitzicht hebt over de enorme stad. in de vloer zitten glazen panelen waar je op kunt staan en naar beneden kunt kijken.
De glazen wanden lopen schuin naar buiten, je kunt hier tegenaan gaan staan en valbewegingen maken, erg grappig.
Je kunt ook bungyjumpen vanaf de tower, een val van 192 meter hoog. De tower is 328 meter hoog.
Als je nog een verdieping hoger gaat, naar het sky dek, kijk je op de mensen die gaan bungy junpen. We hebben 2 mensen zien springen, dan is het echt wel heel hoog! Je kunt ook een wandeling maken rondom de tower, in speciale pakken en natuurlijk vastgemaakt aan dikke kabels, onder begeleiding.

We hebben verschillende wereldkeukens uitgeprobeerd met soms live muziek, supergezellig!
Al met al een zeer geslaagd weekend!

Vandaag en morgen doen we rustig aan, de boel een beetje op orde maken voor woensdag, dan gaan we voor 4 dagen naar Tongariro National Park en Rotorua.
In Tongariro NP liggen 3 vulkanen; de Moun Tongariro, de Mount Raupehu en de Mount Ngauruhoe, de Doemberg in de film The Lord of the Rings.
We gaan donderdag de Tongariro crossing lopen, een wandeltocht van zo'n 7 a 8 uur over het vulkaanlandschap.
Dat wordt een zware tocht. We overnachten 2 keer in het National Park. Vrijdag gaan we voor 2 nachten naar Rotorua. We gaan Rotorua gekijken en we hebben daar een hangi dinner met een cultureel Maori optreden.
Ook gaan we naar de Huka Falls en de Verborgen vallei, Orakei Korako, een gebied met grotten, warme bronnen, borrelende modderpoelen, geisers en silicaterrassen.
Op de weg terug naar Hastings zondag doen we Taupo aan, een plaats dat ligt aan Lake Taupo, het grootste meer van NZ.
Nog genoeg te doen en te zien dus.

Als we maandag terug zijn, zullen jullie de foto's wel kunnen bewonderen denk ik.

Nou luitjes, tot zover eerst maar weer, we zullen er vandaag nog even wat foto's op zetten, dan kunnen jullie mee genieten van onze ervaringen.

See you!

• 29 Februari 2016 - 09:56

Joke Seegers:

Leuk belevenissen weer... k
    het komt goed door....alleen zie ik nog geen foto,s, maar dat komt nog wel denk ik....veel plezier slaap lekker en tot tikkens. Groeten piet en joke.

• 29 Februari 2016 - 15:16

Harryflach:

Hi Fokko en Liesbeth,
    Fijn dat jullie zo genieten Van de vakantie.
    Groeten Van ons allemaal uit Canada.

• 01 Maart 2016 - 09:33

Liesbeth Kamp:

Hallo Liesbeth en Fokko,

Wat leuk om jullie reis zo te volgen, wat zien jullie ongelooflijk veel. Wat een bijzondere ervaring. Krijg helemaal zin om zelf ook ooit zoiets te gaan doen, ben begonnen met sparen!

Nog heel veel plezier :) Groetjes, Liesbeth Kamp ( keramiek)

Tags: Auckland